En av Sveriges främsta solister inom klassisk musik, som också arbetar som lärare, anklagas av flera elever för sexuellt ofredande.

Först publicerad i DN.

Anna var sexton år gammal när hon hösten 2013 hade sin första lektion i kammarmusik på en svensk gymnasieskola med estetisk inriktning. Efter lektionen hörde läraren av sig till henne via sms. Kontakten fortsatte och snart uppmanade han henne att skicka sexuella bilder, vilket hon säger att hon efter upprepade uppmaningar också gjorde. De hade kontakt till och från under nästan hela hennes gymnasietid och enligt Anna hade de sex två gånger. Den sexuella relationen var frivillig.

– Då kände jag det inte som att betygen var invägda. Men i efterhand så har jag förstått att han utnyttjade sin ställning, säger Anna, som egentligen heter något annat.

Läs mer: Konstmusikern svarar på anklagelserna: ”Totalt förtal”

Läraren är en internationellt erkänd och mångfaldigt prisbelönt konstmusiker. Han är en av landets mest eftertraktade solister, och har spelat flera gånger i Berwaldhallen och med Kungliga filharmonikerna. Han har även spelat med stora internationella orkestrar och hyllats i internationell press.

Anna var övertygad om att han hade makten att hjälpa henne framåt i karriären. Hon säger att han bland annat erbjöd henne att lägga in ett gott ord på en musikhögskola efter att hon misslyckats med teoriprovet i samband med en ansökan.

Anna är inte den enda eleven på skolan som utsattes för sexuella närmanden av konstmusikern. När skolans dåvarande rektor fick information om Annas fall, samt om två andra kvinnliga elever som fått sexuella inviter av läraren, så polisanmälde hon händelserna, för ett fall av sexuellt utnyttjande av underårig och två fall av sexuellt ofredande. Det var i april 2016 och de tre eleverna gick sin sista termin på skolan. DN har pratat med de andra två eleverna som stod som måls­ägande i rektorns polisanmälan av mannen. En av dem, här kallad Bella, berättar om konstmusikerns tillvägagångssätt.

– Det är väldigt smart upplagt och man kan inte backa ur. Först undrar han om det är jobbigt i skolan, sedan brukar han skriva något om ens utseende, och ett dygn senare att han har haft en dröm, att han vet att det är oetiskt men att han inte kan sluta tänka på det sättet. Beakta att han är en kändis för oss, så man svarar bara ”Lugnt, bara det inte händer igen” – vilket det så klart gör, igen och igen.

DN har läst delar av Bellas konversationer med konstmusikern, och vid flera tillfällen skriver hon att hon själv inte vill flirta eller skicka sexuella bilder. Hon skriver också att hon har komplex för sin kropp och därför inte gärna pratar om den.

Trots detta uppmuntrar läraren henne vid upprepade tillfällen att skicka sexuella bilder. Efter att ha skickat en bild på sig själv på stranden, skriver han:

Jag tänkte ju att jag ska få chans att ge dig komplimanger på din kropp så du slutar att ha dålig känsla över det. (Eller mindre dålig i alla fall:-)

Den andra eleven som anklagade honom för sexuellt ofredande, här kallad Cissi, berättar att konstmusikerns beröm av hennes utseende till en början var smickrande. Men enligt Cissi började han snart också be om avklädda bilder, berättade om sexdrömmar om henne, och föreslog träffar utanför skolan. Då tyckte hon att det blev ”sjukt och obehagligt”. Efter händelserna har hon haft tillitsproblem som hon sökt psykologhjälp för att hantera.

Förundersökningen mot konst­musikern lades ner i maj 2016. Rektorn berättar att hon blev både förvånad och besviken.

– Det är en extrem beroende­situation. Undervisningen är till stor del enskild, och förutom att betygsätta eleverna så är lärarna deras idoler. Dessutom är de referenser i framtida arbete i högre utsträckning än vanliga lärare. Särskilt en sån som han, som är världsvan och har spelat på stora scener. Polisen såg inte det här beroendet, vilket jag tycker är fruktansvärt, säger rektorn.

Foto: Eva Tedesjö 

Både eleverna och rektorn tycker att förundersökningen var slarvig. Anna kallades inte till förhör fastän hon ville. Dessutom mejlade polisutredaren henne och bad henne att skicka mejl med bevismaterial igen, då utredaren inte ”får fram dem”. Anna upprättade därför en egen anmälan i november 2016, varpå den ursprungliga förundersökningen återupptogs två månader senare, för att läggas ner igen i april 2017.

Enligt ansvarig arbetsledare på polisen lades förundersökningarna ner för att uppsåt till brott inte gått att styrka. I övrigt vill varken arbetsledaren eller den kammaråklagare som fattade nedläggningsbeslutet kommentera dem, utan hänvisar båda till sekretess. Inte heller målsägandens juridiska representant på Advokatbyrån Massi Fritz vill kommentera fallet.

Gymnasieskolans dåvarande rektor avslutade samarbetet med musikern omedelbart efter att hon hört talas om hans beteende gentemot elever. Enligt rektorn förnekade han inte uppgifterna och protesterade inte mot beslutet, utan invände bara på en punkt.

– Han reagerade på att jag kallar dem för barn, men när jag har ansvar för dem i skolan så är det precis så vi ska se dem.

I början av maj förra året, en månad efter att förundersökningen lagts ned en andra gång, kontaktade konstmusikern Anna på Instagram och uppmanade henne att inte sprida rykten, vilket hon tolkade som att hon inte skulle berätta för andra om deras relation. Då påminde han också om bilderna med sexuellt innehåll hon skickat till honom:

Jag vill bara att den här ryktesspridningen tar slut. Jag synkade en gammal telefon häromdagen med min dator och hittade alla dina bilder. Jag vill bara ha ett slut på allt.

Ändrar du dig och vill prata om bilderna och hur vi kan stoppa vidare problem så finns jag på samma nummer. Jag håller utkik efter om något skrivs om mig och jag är inte tolerant längre.

***

Händelserna på gymnasieskolan var dock inte första gången konstmusikern anklagats för sexuellt ofredande av elever. Innan dess var konstmusikern lärare på en musikhögskola. En tidigare student vid högskolan berättar att konstmusikern sommaren 2012 på en lokal pub ställde sig bakom henne när ingen såg, höll fast henne och tog på hennes kropp under tröjan. Hon tyckte att det var mycket obehagligt, och när hon berättade det för sina kompisar sa de: ”Sån är han.”

– Vad är det för miljö att studera i? Man märker snabbt vem som är sådär, som utnyttjar makten de får av att vara beundrad av yngre tjejer. Men jag känner av när någon klär av mig med blicken, så jag håller mig långt undan, säger den tidigare studenten.

Flera källor berättar att konstmusikern arrangerade fester för lärare och elever i sin bostad. Enligt en chef i musikskolans verksamhet kände flera personer på högskolan till festerna, samt att konstmusikern hade sexuella relationer med elever.

– Han hängde med studenterna och partajade, drog hem någon ibland och skrävlade om det. Sådant som inte funkar och är långt från det vi står för. Det kändes sådär att ha honom på skolan över huvud taget. Vi måste börja säga ifrån, säger chefen.

Han säger också att konstmusikern slutade självmant för cirka två år sedan, och att högskolan inte agerade trots att beteendet var känt bland personalen.

En meriterad tidigare lärarkollega på högskolan säger sig vara orolig för unga kvinnor som vistas i mannens närhet.

– Övergrepp är en sak för dem kan man ju lagföra. Men det här subtila, sms och sådant, där läraren utnyttjar sin makt och där eleven inte vet hur hon ska svara för att inte få karriären förstörd, retar mig nästan ännu mer, säger läraren.

Under våren 2017 var konstmusikern aktuell för ett samarbete med en känd svensk orkester, men samarbetet blev aldrig av på grund av ”omständigheter”, enligt orkesterns vd. En källa i orkestern säger till DN att det var på grund av musikerns beteende mot elever.

Trots detta anställdes konst­musikern i höstas som lärare på en av Sveriges sex musikhögskolor. Musikhögskolans prefekt känner till uppgifterna om musikern och pratade med läraren senare under hösten i samband med metoo­uppropet.

– Han tyckte att han betett sig olämpligt och att han hade lärt sig av det. Och vi var överens om att det inte får upprepas hos oss. Han är inte heller dömd för någonting.

Detta handlar samtidigt om grå­zoner, där motiv är svåra att bevisa. Och som högskola kan ni väl göra en egen bedömning om huruvida beteendet är acceptabelt?

– Både studenter och lärare är vuxna människor. Men att ha en relation är klart olämpligt, för att man som lärare har den makt­positionen man har. Man sätter betyg och ska vara en förebild.

Anna studerar nu vid Kungliga Musikhögskolan, som stängt av två andra lärare för sextrakasserier mot elever. Och enligt henne är problemet vanligt i konstmusikvärlden.

– Musik är det enda jag vill jobba med, men jag har funderat på att sluta spela eftersom jag har fått uppfattningen att branschen tillåter en kultur där män får utnyttja sin ställning för att trakassera elever obehindrat. Det här hindrar tjejer från att vilja jobba som musiker.

Lämna ett svar