Skattjakt i Paris katakomber går åt helvete

I slutet av 1700-talet började de romerska gruvgångarna under Paris att användas som gravplats. I de krokiga tunnlarna, med hemliga ingångar och dödskallar som staplats på varandra, vilar sex miljoner människor. En bättre skådeplats för rysare kan knappast tänkas.

Ursprungligen publicerad i Upsala Nya Tidning.

I slutet av 1700-talet började de romerska gruvgångarna under Paris att användas som gravplats. I de krokiga tunnlarna, med hemliga ingångar och dödskallar som staplats på varandra, vilar sex miljoner människor. En bättre skådeplats för rysare kan knappast tänkas.

I ”As Above, So Below” upptäcker den våghalsiga arkeologen Scarlet Marlowe att även uråldriga skatter ligger begravna där. Hon övertalar en dokumentärfilmare, en sexig urmakare och några lycksökande småbusar att följa med henne ned i mörkret. Målet är att finna De vises sten, som sägs ge evigt liv. Men som vi vet kan hybris vara dödlig.

Titeln anspelar på den antika idén att motsatser hör samman: himmel och jord, utan och innan. Resan ned i underjorden blir samtidigt en färd in i sällskapets psyken. Är spökena som väntar dem i skuggorna ett yttre hot, eller demoner från deras förflutna?

Inledningens slarviga hopkok av gåtor och kilristningar får Dan Brown att verka lärd, så kom gärna en kvart sent. Även om du då missar en del ofrivillig humor, som att en snabböversättning av en arameisk stentavla rimmar perfekt på engelska.

Men filmens enda ambition är att skrämma skiten ur oss. Vilket skulle kunna räcka. Men skrämseltaktiken är för välbekant. Ett plötsligt ljud, ett hålögt ansikte som dyker upp från ingenstans, dörrar som försvinner. Och så låtsat autentisk film från skakiga handkameror. Greppen, symbolerna, mystiken: allt är stulet. Har regissören missat att Dante placerade tjuvarna djupt inne i infernos åttonde cirkel?

Den franske filosofen Blaise Pascal sade att han föredrar ett intelligent helvete framför en dum himmel. Frågan är vad han skulle tycka om ett dumt helvete.

Ursprungligen publicerad i Upsala Nya Tidning.

I As Above, So Below upptäcker den våghalsiga arkeologen Scarlet Marlowe att även uråldriga skatter ligger begravna där. Hon övertalar en dokumentärfilmare, en sexig urmakare och några lycksökande småbusar att följa med henne ned i mörkret. Målet är att finna De vises sten, som sägs ge evigt liv. Men som vi vet kan hybris vara dödlig.

Titeln anspelar på den antika idén att motsatser hör samman: himmel och jord, utan och innan. Resan ned i underjorden blir samtidigt en färd in i sällskapets psyken. Är spökena som väntar dem i skuggorna ett yttre hot, eller demoner från deras förflutna?

Inledningens slarviga hopkok av gåtor och kilristningar får Dan Brown att verka lärd, så kom gärna en kvart sent. Även om du då missar en del ofrivillig humor, som att en snabböversättning av en arameisk stentavla rimmar perfekt på engelska.

Men filmens enda ambition är att skrämma skiten ur oss. Vilket skulle kunna räcka. Men skrämseltaktiken är för välbekant. Ett plötsligt ljud, ett hålögt ansikte som dyker upp från ingenstans, dörrar som försvinner. Och så låtsat autentisk film från skakiga handkameror. Greppen, symbolerna, mystiken: allt är stulet. Har regissören missat att Dante placerade tjuvarna djupt inne i infernos åttonde cirkel?

Den franske filosofen Blaise Pascal sade att han föredrar ett intelligent helvete framför en dum himmel. Frågan är vad han skulle tycka om ett dumt helvete.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *